Rozdiely v konštrukcii: Z čoho sú vyrobené pneumatiky?
Pneumatiky možno rozdeliť do dvoch vrstvených kategórií: dušové a bezdušové pneumatiky. V podstate existuje len jeden typ bezdušovej pneumatiky určený na súkromné využitie. Všetky ostatné typy pneumatík spadajú do kategórie dušových.
Bezdušové výkonné pneumatiky: Dojazdové
Dojazdové pneumatiky majú jednu hlavnú výhodu, ktorú treba spomenúť vopred: Môžete na nich pokračovať v jazde aj pri defekte. To neznamená, že ich môžete používať naveky. Po určitej vzdialenosti po prepichnutí stále stratia tlak. V tomto prípade by mali byť funkčné zhruba 80 kilometrov (asi 50 míľ) pri maximálnej rýchlosti 80 km/h (50 míľ za hodinu).
Ako však v takom prípade zistíte, že pneumatika stráca tlak? Dojazdové pneumatiky sú povolené len pre autá, ktoré majú systém monitorovania tlaku pneumatík. Tento systém vás upozorní, ak tlak klesá. Dojazdové pneumatiky sú dostupné v dvoch konštrukčných verziách: so samopodpornou konštrukciou a vo verzii s výstužovým kruhom. Rozdiely medzi nimi sú nasledovné:
- So samopodpornou konštrukciou: Vystužené bočné steny nesú hmotnosť vášho auta aj po prepichnutí pneumatiky.
- S výstužovým kruhom: Pneumatika obsahuje dodatočný kruh z gumy alebo podobného materiálu, ktorý bude niesť hmotnosť auta.
Keďže väčšina moderných áut je vybavená systémom monitorovania tlaku pneumatík, dojazdové pneumatiky sú čoraz populárnejšie. Ak zvažujete dojazdové pneumatiky, toto sú výhody týchto pneumatík:
- Robustné a dobré pneumatiky dokážu prejsť istú vzdialenosť aj bez vzduchu.
- V prípade defektu nie je potrebné meniť pneumatiku kdesi na ceste.
- Tvrdosť pneumatiky ponúka lepšiu dynamiku jazdy.
Radiálna pneumatika:
Toto je najčastejšia dušová pneumatika, ktorú na trhu nájdete. A je na to dobrý dôvod: Bočná stena pneumatiky a dezén sú od sebe nezávislé vďaka radiálnym kordovým vrstvám, ktoré umožňujú vysokú flexibilitu pri súčasnom zachovaní stability vozidla. Na druhej strane to pomáha absorbovať nárazy a zvyšuje to všeobecné pohodlie. Samotná pneumatika má nižšiu spotrebu paliva než iné typy. Dôvodom je menší valivý odpor. Pri zvažovaní kúpy novej súpravy pneumatík si s najväčšou pravdepodobnosťou vyberiete verziu tejto pneumatiky.
Radiálna pneumatika – typy: Sezónne pneumatiky
Tu je niekoľko typov pneumatík, o ktorých ste už možno počuli: sezónne pneumatiky ako zimné pneumatiky, letné pneumatiky a celoročné pneumatiky. Aký typ pneumatík si vyberiete závisí od klimatických podmienok a miestnych zákonov.